پاتوق ملل

لحظه ای از زندگی

پاتوق ملل

گ

گزارش‌هایی درباره زلزله ژاپن منتشر شده است مبنی بر این که دنیا در حال تحسین آرامش و متانت مردم زلزله‌زده این کشور است
زلزله‌های بسیاری در دیگر جاهای دنیا روی داده است. با ریشترهای گوناگون و پایین و بالا. در کشور خودمان هم زلزله زیاد می‌آید. شدیدترین آن در همین اواخر زلزله بم بود. کشته‌های بسیاری داد و ویرانی‌های فراوان که البته هنوز هم همه آن ویرانی‌ها ساخته نشده و آثاری نه چندان کم از ویرانه‌های زلزله بم باقی است. طبق گفته‌ رئیس‌جمهور دولت پیشین قرار بود آن ویرانی‌ها و آثار زلزله تا پایان دوران ریاست جمهوری ایشان ساخته شود و «بم» از روز اولش هم بهتر ساخته شود.

اما اینگونه نشد و البته پس از آن هم هنوز آنگونه که باید، نشده است. اما این پیش‌ درآمدی برای داستان دیگری است. داستانی که اگر واقعیت داشته باشد و به حقیقت پیوسته باشد. هم مایه تعجب و شگفتی است و هم تحسین برانگیز است.

گزارش‌هایی درباره زلزله ژاپن منتشر شده است مبنی بر این که دنیا در حال تحسین آرامش و متانت مردم زلزله‌زده این کشور است.

دلیل این تحسین و ستایش به خاطر چند رفتار دور از انتظار است. شاید هم درستش همین باشد شاید هم نباید بگوییم رفتار دور از انتظار!
به چند نمونه از این رفتارها توجه کنید؛

۱٫ صف‌های منظم برای دریافت آب و غذا توسط مردم زلزله‌زده تشکیل می‌شود که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های گوناگون هیچگونه رفتار زننده و خشن از سوی مردم دیده نشده است.
۲٫ از همه مهمتر غارت و تجاوز و تعدی پس از زلزله سهمگین ژاپن از سوی مردم دیده نشده است.
۳٫ مردم منطقه زلزله‌زده ژاپن تنها اقلام مورد نیاز روزانه‌ خود را تهیه می‌کنند و تلاش ندارند که آذوقه انبار کنند.
۴٫ نکته جالب توجه دیگر این که رستوران‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت غذاهای خود را کاهش داده‌اند تا مردم توان خرید داشته باشند و … بسیاری موارد دیگر.

همانگونه که گفته شد زلزله و حوادث طبیعی در بسیاری از کشورهای دنیا روی داده است، اما تا به حال اینگونه رفتارهای اخلاقی و انسانی گزارش نشده بود. زلزله هائیتی و توفان و سونامی در جنوب آمریکا نمونه‌های بارزی است که می‌توان از آنها نام برد. در این حوادث بازماندگان به غارت و قتل پرداختند و اموال کشته‌شدگان را ربودند، به حریم دیگران تجاوز کردند،‌ به فروشگاه‌های شهر یورش بردند و به غارت پرداختند و …

پرسش اساسی در این موضوع این است؛ چرا رفتار مردم ژاپن اینگونه است، اما در برخی کشورها که حوادث مشابهی روی می‌دهد آن‌گونه؟!

شاید برخی خوششان نیاید که بگوییم در کشور ما نیز هنگام وقوع زلزله در بم رفتارهای ناهنجاری از سوی برخی صورت گرفت. اما واقعیتی است دردناک که نیازمند بازشناسی و موشکافی دارد.

فرهنگ و تمدن و آموزه‌های دینی ما بسیار غنی‌تر و فراتر از فرهنگ و تمدن و آیین مذهبی کشوری همچون ژاپن است. پس چرا اینگونه تفاوت فاحش تا به این حد؟!

عوامل بسیاری در این امر دخیل است. نخستین و مهمترین عامل آموزش و فرهنگ‌سازی از زمان کودکی- خودساختگی و باورپذیری مردم و حس مسئولیت. ما نیز در زمان نه چندان دور جلوه‌های بسیار بزرگی از این رفتار اخلاق‌مدار و انسانی و اسلامی را در زمان دفاع مقدس داشته‌ایم. آن فرهنگ دوران دفاع مقدس اگر ادامه پیدا می‌کرد بسیاری از چیزها هم ‌اکنون در ایران اسلامی ما بهتر و هنجارتر بود. برای رسیدن به آن دوران اخلاق و انصاف کمی همت مردم و مسئولین را می‌طلبد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:, ساعت 15:14 توسط سارا |